De stappenteller                       

De stappenteller is een eenvoudig, praktisch, vrij goedkoop en gebruiksvriendelijk hulpmiddel om het aantal gemaakte stappen te meten. Het wordt gedragen aan de broekriem ter hoogte van de heup, alhoewel je sommige nieuwe modellen ook gewoon in je zak kan doen. Ook de meeste nieuwe telefoons hebben een stappenteller app die gebruikt kan worden.

Een stappenteller heeft een lage drempel door de eenvoudige werking en is goed bruikbaar voor mensen met een chronische ziekte, maar ook natuurlijk voor gezonde mensen en daarom bij uitstek geschikt om een wandeladvies daadwerkelijk en effectief in de praktijk te brengen. Je kan de hele dag door zien hoeveel stappen je hebt gelopen of nog moet lopen, dat stimuleert enorm en werkt haast verslavend.

Wandelen is mogelijk de veiligste en meest geschikte vorm van lichaamsbeweging voor grote groepen van de bevolking, waaronder lichamelijk inactieve mensen met overgewicht, ouderen en mensen met chronische aandoeningen. Het is wetenschappelijk bewezen dat matig intensieve bewegingsvormen zoals wandelen een grote gezondheid verbeterende factor hebben.
Het verbetert de hoeveelheid en de activiteit van HDL-cholesterol (het goede cholesterol!) en be´nvloedt daardoor het totaal cholesterol getal ten goede.

Het lichaam wordt door meer te bewegen ook gevoeliger voor de hoeveelheid glucose(suiker) in het bloed. Hierdoor is bewegen en wandelen een goede manier om suikerziekte te bestrijden. Het wandelen zorgt ook voor een krachtige verminderde kans op hart- en vaatziekten.
Wandelen is ook goed voor het laten dalen van het percentage lichaamsvet en het verhogen of instant houden van de conditie (VO2 max) bij een matige tot zwakke conditie.

Daarnaast heeft het een gunstige invloed op de botdichtheid, het maag-darm stelsel (darm ca- en obstipatie) en bevordert het het algeheel welbevinden. Recent onderzoek laat zien, dat dagelijks bewegen een zeer goede invloed heeft op de psyche van de mens, zowel tegen stress als tegen depressie en zelfs tegen alzheimer heeft het zijn goede invloed bewezen.
Wandelen heeft een aantal grote voordelen op andere bewegingsvormen, het is makkelijk inpasbaar in het dagelijks leven, er zijn weinig drempels tot deelname en er is geen sportkleding noodzakelijk.

Hoeveel stappen per dag?
Uit onderzoek uit Amerika en Japan blijkt het volgende:

12.000 - 16.000    stappen voor jonge kinderen van 8 - 10 jr (meisjes wat minder dan jongens)
10.000 - 13.000    stappen voor jongeren 12 - 16 jr (idem)
7.000 - 13.000     voor jonge volwassenen (vrouwen iets minder dan mannen)
6.000 - 8.500       voor ouderen(65 +)
3.500 - 5.500       voor chronisch zieken en gehandicapten
(Tudor-locke &meyers, 2001)


Voor volwassenen geldt dat als ze minder dan 5.000 stappen per dag doen, dat ze inactief zijn, sedentair zijn. Vanaf 10.000 stappen worden volwassenen beschouwd als lichamelijk actief en bij meer dan  12.500 zelfs als zeer actief
(Tudor-locke & bassett, 2004)

Leefstijlniveau bij gezonde volwassenen

0 - 4999            zittende (sedentaire)leefstijl
5000 - 7499       licht actieve leefstijl
7500 - 9999       matig actieve leefstijl
10.000 - 12.499  actieve (gezonde leefstijl)
12.500 +            zeer actieve leefstijl
(Tudor-locke & bassett, 2004)

Energie verbruik: 10.000 stappen komt overeen met 400 kcal
(hatano '93, pate et al '96, tudor-locke&bassett '04)

Dus elke 100 stappen verbrand je gemiddeld genomen 4 kcal

Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)
Het gezondheidsadvies van de gezondheidsraad luidt: iedere volwassene (incl 55+) dient, naast zijn of haar normale dagelijkse bewegen,  minimaal 30 min extra, matig intensief lichamelijk actief te zijn op vijf dagen en bij voorkeur alle dagen van de week. Ook adviseert de gezondheidsraad om minstens twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.

Deze norm komt overeen met een extra verbruik van ongeveer 200 kcal per dag en 1000 kcal per week bij 5 dagen. Deze norm is de minimale norm, dit extra bewegen heeft extra gezondheidswinst tot gevolg.                        (kemper et al'00)
Het verschil tussen de NNGB en de 10.000 stappen is, dat er bij de stappen geen rekening wordt gehouden met de intensiteit van het bewegen en bij de NNGB  wel namelijk matig intensief bewegen.

Uit onderzoek in 2004 bleek dat mensen normaal gesproken ongeveer 6.000 stappen per dag zetten. Deze stappen worden vooral op een laag-intensief niveau gedaan. Dit komt door toename van automatisering, digitalisering en automobilisatie zoals de auto zelf, de lift en de roltrap. Hierdoor wordt het aantal gezette stappen per dag langzaamaan nog minder, en zijn die 6000 stappen per dag zelfs nog aan de hoge kant.
De 30 min extra wandelen of bewegen komt overeen ongeveer met 4.000 stappen  en zo kom je dan per dag op de 10.00 stappen.

De gezondheidsraad stelt daarnaast, dat als je gezond bewegen wilt in relatie tot reductie van overgewicht, je 60 minuten matig intensief moet bewegen, minimaal 5 dagen per week en het liefst 7 dagen per week.
Het zijn dan dus niet de 10.000 stappen ,maar 14.000 tot 15.000 stappen per dag en dit het liefst in combinatie met een caloriebeperking van tenminste 200 - 400 kcal per dag. .(Leermakers, Dunn & Blair '00)

Stappentellers hebben wel als nadeel, dat ze lang niet allemaal even betrouwbaar zijn. Check het zelf of koop er eentje uit de lijst hieronder.
Test het zelf door 100 stappen te lopen en kijk of dat ook redelijkerwijs klopt, het liefst 90% of meer geteld tot 110% natuurlijk.
Lijst van goede stappentellers:

        Yamax stappentellers
        Silva stappentellers
        Omron stappentellers
        Oregon stappentellers            (TNO 2005)

Aangezien er meer activiteiten zijn dan alleen maar wandelen volgt hieronder een stappenteller omrekentabel. Achter elke activiteit staat een getal. Dit getal representeert het aantal stappen, dat je voor deze activiteit per minuut mag rekenen.
Dit aantal omgerekende stappen tel je dus bij je gelopen aantal stappen op.
Deze omrekentabel met stappendagboek kan je gewoon van onze site downloaden bij stappendagboek en stappentellerconverter.